Nyheder fra ØkoWeb Danmark
Hvis du vil se de nyeste nyheder Klik her

Søndag d. 25. juni 2000

Kl. 13.00:
Øko-kongres bliver omfattende
Så er det endelige program for årets økologi-kongres i november kommet. Arrangementet ser ud til at være ganske stort. Det er muligt at få et overblik det - samt tilmelde sig over nettet.
Kl. 13.00:
ØkoWeb'en ubemandet
ØkoWeb Danmarks redaktion er ubemandet indtil midten af juli.

Torsdag d. 22. juni 2000

Kl. 13.20:
Nye regler for økologi til havs
Økologiske fisk er et emne, der har været voldsomt diskuteret. Debatten har stor lighed med honning-diskussionen: Man kan jo ikke bestemme, hvor bierne skal flyve og fiskene skal svømme. Landsforeningen Levende Hav kæmper en hård kamp for at få anerkendt begrebet "økologiske fisk" og har tidligere provokeret til diskussion ved at offentliggøre et blåt Ø-mærke. Her tyve år efter de første danske økologiske regler for landbrug er foreningen nu kommet med det første egentlige regelsæt for økologiske fisk. Så nu er der noget at tage stilling til.

Er man særlig interesseret at maske-størrelser, dobbelt pæletræk og andre spidsfindighederne er der mulighed for at udbygge læsningen til også at omfatte bemærkningerne. Økologiske landmænd og andre jordbundne mennesker må nok frarådes at gå så langt, idet teksten næppe kan siges at være for landkrabber.

Onsdag d. 21. juni 2000

Ny Netto På Vej
Mon Netto også
arbejder på
mere økologi i UK?

Kl. 12.30:
Netto indtager økologisk bundplacering i UK
Supermarkedskæden Netto, fremhæves af mange danske økologer som en af de kæder, der sælger mange økologiske produkter - specielt grønsager. Men det er åbenbart kun i de danske butikker, hvor økologien bliver fremmet.

Organisationen Friends Of The Earth har foretaget en undersøgelse blandt supermarkederne på det engelske marked, og her indtog Netto en klar bundplacering som nr. 12 med nul point de tre discipliner  "Økologiske fødevarer", "GMO-fri fødevarer" og "Pesticid-begræsning".

Den næstdårligste på 11. pladsen blev den tyske supermarkedskæde Aldi, som havde formået at få ét point ud af fire mulige i disciplinen "GMO-fri fødevarer" og nul point i de øvre discipliner. Vinder af den samlede konkurrence blev kæden Waitrose. Sainsbury's som nærmest har markedsført sig som super-økologisk indtog en delt femteplads sammen med Co-op, de engelske brugsforeninger. Marks & Spencer - som blandt andet Thise Mejeri leverer private-label-varer til, lå på en fjerde-plads, mens den kendte kæde Tesco røg næsten ned i bunden, lige over Aldi og Netto.

Friends Of The Earth har også foretaget en undersøgelse af prisniveauet for økologiske produkter i de engelske supermarkeder. Men med ovenstående undersøgelse in mente, er det let at forstå, hvorfor Netto ikke optræder i den.

MARKEDSPLADSEN

Vil du vide, hvad der er sket endnu tidligere? Så klik her