Andre artikler

Nyheder

In English:
Eco-news
Marketplace

 

 

29 procent kender nu EU økologimærket
Men næsten ingen har besøgt rodgrod - hjemmesiden
22. nov. 2005


EU europæisk økologimærke

Efter en fornyet kampagne i år kan 29 procent af den danske befolkning nu genkende det europæiske økologimærke. Det er en markant stigning i forhold til foråret 2004, hvor kun syv procent genkendte mærket.

Det viser en måling foretaget for Direktoratet for FødevareErhverv, som stod bag kampagnen.

Den såkaldte rodgrod-kampagne løb over to perioder. Den første faldt i 2004 og umiddelbart efter den, nåede kendskabet til EU-mærket op på 42 procent. Efter den type kampagner falder kendskabet normalt igen, og derfor var det en del af strategien at genopfriske kendskabet i 2005 med en mindre massiv kampagne.

Selv om der efter anden kampagne-runde kun er 29 procent af forbrugerne, som genkender mærket, er det alligevel en markant forbedring, når man ser på den samlede kampagne. En femtedel af befolkningen har således fået øjnene op for et mærke, de aldrig før havde hørt om.

De som genkender mærket, er også blevet spurgt om, hvor de har set det. Her topper reklamefilmene med 47 procent, tæt fulgt af trykte annoncer med 41 procent. Kun en tredjedel erindrer, at de har set mærket på økologiske produkter.

Når det gælder forholdet til Ø-mærket, har kampagneperioden tilsyneladende slet ikke haft indflydelse på folks opfattelse. Størstedelen af forbrugerne (59 procent) tror, at EU-mærket betyder præcis det samme som det danske Ø-mærke, mens omkring en tiendedel tror, der er forskel på mærkernes betydning. Næsten en tredjedel (31 procent) ved slet ikke, hvad de skal tro.

Tankevækkende nok, er tilliden til økologimærkerne ikke steget under kampagnen - snarere faldet. Efter første kampagneperiode erklærede 41 procent, at de havde fuld tillid til Ø-mærket, mens kun 12 procent havde fuld tillid til EU-mærket. Efter anden kampagneperiode er den fulde tillid til Ø-mærket faldet til 36 procent, mens kun 6 procent erklærer fuld tillid til EU-mærket.

54 procent af forbrugerne erklærer i 2005, at de har rimelig tillid til Ø-mærket, mens 59 procent har erklærer det samme overfor EU-mærket.

Den stærkt opreklamerede internet-site rodgrod.dk har fået et ret højt kendskabsniveau (27 procent efter første kampagne, og 18 procent efter anden kampagne). Til gengæld har der ikke været meget succes med at få folk til at besøge den. Antallet af besøg er så lille, at det måles til 0 (nul) procent.

Det er måske grunden til, at folkene bag kampagnesitet tilsyneladende opgav at opdatere websiden allerede efter første kampagneperiode. Rodgrod.dk rummer både en aktivitetskalender en nyhedsside. Kalenderen er ikke opdateret siden 2004, mens nyhedsstrømmen stoppede allerede i marts - inden anden del af kampagnen gik igang.

Kampagnen for EU-mærket har kostet 10 millioner kroner. EU har betalt halvdelen, og de danske skatteydere resten.

Læs også:

Direktoratet for FødevareErhvervs nyhedsmeddelelse om undersøgelsen.

Direktoratets side med publikationer, hvor der er mulighed for at hente hele undersøgelsen i pdf-format.