Nyt øko-mærke for EU skal
være på varerne 1. juli
08. februar 2010

Efter lang tids problemer om ændringer er det endelig lykkedes EU at vedtage designet af et logo, som skal afløse det hidtidige økologiske kontrolmærke.

Det nye EU-logo blev vedtaget som resultat af en internetafsteming, hvor 129.493 EU-borgere stemte om tre forskellige forslag. Valget faldt på det lysegrønne blad tegnet af EU-stjernerne. 63 procent af de afgivne stemmer faldt på dette mærke.

Den afgående landbrugskommissær Mariann Fischer Boel var initiativtager til afstemningen, og hun glæder sig over, at der nu endelig er et resultat.


Mariann Fischer Boel fik sit mærke. Her ses hun i forbindelse med et event i Shanghai, hvor hun som kommissær blandt andet promoverede det - nu tidligere - øko-mærke for EU.

- Denne konkurrence har sat yderligere fokus på øko-fødevarer, og vi har nu et logo, som alle nemt vil kunne genkende. Det er et smukt og elegant design, og jeg glæder mig til at kunne købe varer med dette logo fra juli måned i år, siger Fischer Boel.

Det ny logo får efter planerne større betydning end det tidligere, idet det i henhold til reglerne bliver pligt at benytte EU-mærket på økologiske varer. Det vil således ikke længere være tilladt at markedsføre økologiske produkter i EU, hvis de ikke har påhæftet mærket.

Det nu forhenværende EU-logo for økovarer i EU

Dog gælder kravet om mærkning kun produkter, som er produceret i EU. Importerede økologiske produkter vil fortsat kunne sælges som økologiske, selv om de ikke er mærket med EU-logo.

Det vil også fortsat være lovligt at mærke økologiske varer med private eller regionale økomærker som for eksempel det danske Ø-mærke. Blot skal det ske sideløbende med EU-mærket.

De nye regler med krav om mærkning gælder fra 1. juli i år. Allerede i løbet af de kommende uger, vil EU-forordningerne dog blive ændret, så de gælder det nye mærke.

Mærket er resultatet af en konkurrence, hvor 3500 designstuderende indsendte forslag til nyt øko-mærke for EU. Tre forslag blev valgt til at deltage i internet-afstemningen. Vinderen af designkonkurrencen, Dusan Milenkovic fra Tyskland, vil under en officiel prisuddeling i juli modtage en præmie på 6500 Euro.

Forud for valget af det nye mærke havde Europakommissionen valgt et andet øko-mærke som dog endte i en pinlig affære, da det viste sig i påfaldende grad at ligne et mærke som allerede blev benyttet af supermarkedskæden Aldi.

Årsagen til, EU overhovedet har besluttet at skifte det ellers nu kendte EU-øko-mærke er, at det i for høj grad ligner en række andre EU-mærker, blandt andet mærket for produkter med lokalt tilhørsforhold (fx for Fetaost og Gorgonzola).

Bemærk: Europa-Kommissionen udsendte tidligere en pressemeddelelse, som meddelte, at EU-mærket er krav fra 1. oktober. Kommissionen har nu meddelt, at det er en fejl. Kravet gælder allerede fra 1. juli.