|
Biofach
2010: Handelen med Fairtrade produkter er stiger voldsomt i disse år. Fair-trade-produkterne både supplerer og konkurrerer med de økologiske produkter. Nu har Verdens største økologiske messe, Biofach i Nurnberg, taget konsekvensen og lader Fair Trade produkterne være i fokus under Biofach 2010. Messen holdes under titlen: "Organic + Fair" Biofach benytter samtidig lejligheden til at ændre messedatoerne, så Biofach løber fra onsdag til lørdag i stedet for som hidtil torsdag - søndag.
Allerede i 2009 havde Biofach et mindre område med titlen Organic + Fair. Her deltog 29 virksomheder med 125 produkter som var både økologiske og fair trade certificerede. Ifølge det britiske Organic Monitor udgjorde salg af fairtrade-produkter 3,5 milliarder US$ (17,5 milliarder kroner) i 2008, mens det tysk-baserede Transfair oplyser at varer for 21,5 milliard kroner på verdfensplan har været solgt med Fairtrade-mærke. Storbritannien er blandt de lande, hvor Fairtrade har haft sine største succes'er. Ifølge Fairtrade Foundation steg det britiske forbrug af fairtrade-produkter til 700 millioner pund - svarende til en stigning på 43 procent i forhold til året før.
På verdensplan er skønsmæssigt to tredjedele af alle fairtrade-produkter også økologiske. Fairtrade-mærket er kendt i mange lande. En undersøgelse i 15 lande foretaget af Fairtrade Study viser, at over halvdelen af befolkningen kendte fairtrade-mærket. Heraf forbandt 64 procent mærket med streng kontrol og 90 procent havde generel tillid til fairtrade-produkterne. Der har dog bl.a. i Danmark været debat i medierne af, at mærket ikke - som økologi-mærket - er en garanti for en bestemt produktionsform - men snarere en markedsføring af, bestræbelser på at gøre handelen mere fair og miljøvenlig. I Danmark er betegnelsen "garanti" således fjernet fra fairtrade-produkterne. Mens betegnelsen "økologisk" er lovgivningsmæssigt beskyttet både i EU, USA, Japan og Kina og opretholdes betegnelsen "Fairtrade" alene af private organer. Fairtrade-mærket ejes af virksomheden FLO-Cert i Tyskland. Organisationen definerer også de vigtigste retningslinier for, hvad Fair Trade står får. FLO-Cert er sponsoreret af 24 internationale medlems-organisationer og yder service i 70 lande verden over.
I blandt andet Belgien, Frankrig, Holland, Norge, Schweiz og Danmark var
Fairtrade i mange år kendt som Max Havelaar med en elefant som logo, men
siden organisationen Transfair i 2003 lancerede det blå-grønne
Fairtrade-mærke har det gået sin sejrsgang verden over.
|
|
|||||||