ØkoWeb Nyt
 
Økologiens Historie
 
Supermarkedernes tidlige erfaring med økologi:
Side 1
Side 2
Side 3
 
Andre artikler

 

Find økologisk juleand, juletræ og  julegaver på:
Jul i Økoland



Økologiens Historie:
Supermarkedernes tidlige erfaringer med økologi


Supermarkederne taber
penge på de økologiske varer

Skrevet december 1988 af Michael Borgen

I de store forretningskæder giver det underskud at handle med økologiske grøntsager. Men den besværlige handel med økologiske varer er en investering i en fremtid, som mange tror på kommer.


- For os er det ikke rentabelt at sælge biodynamiske grøntsager. Salget er alt for lille, siger indkøbschef for frugt og grønt i Dansk Supermarked, John Filthuth.

I Irma siger indkøber Leif Hemmingsen:

- Økologiske grøntsager er et trist emne for os. Vi sælger næsten ingenting.

Det er deprimerende toner, der lyder fra de forretningskæder, der i de senere år har taget økologiske og biodynamiske varer ind.

Heller ikke i de forretninger, der har handlet med varerne i årevis, helsekostbutikkerne, er der optimisme at hente.

Peter Poulsen, forretningsfører for den biodynamiske grossist, Dansk Helios, siger at helsekostbutikkerne er hårdt ramt af den almindelige afmatning i detailhandelen.

- Krisen rammer måske særlig hårdt helsekostbutikkerne, fordi det er dyre varer, de handler med. Grøntsagerne er ikke det hårdest ramte varetype, men meldingerne er enslydende overalt: selv de forretninger som går bedst, går ikke særlig godt, siger Peter Poulsen.

Stigninger i fremtiden
Kun ét sted meldes der om stadig fremgang. FDB der gik ind i salget af økologiske grøntsager for otte år siden, mener i dag, at salget af grøntsager er på vej til at blive lønsomt. Til gengæld gør introduktionen af andre varer som svinekød og brød den økologiske handel til en tvivlsom forretning for FDB.

Flere forbruger-undersøgelser i Danmark, viser at 10-15 procent af befolkningen er villige til at betale en overpris for økologiske levnedsmidler.

Forretningernes lave salgstal viser imidlertid, at forbrugerne ikke altid handler, som de siger. Men forbruger-undersøgelserne viser også, at over halvdelen af forbrugerne tror, at økologiske varer er sundere, og langt de fleste mener, at økologisk dyrkning giver mindre forurening.

Trods manglende omsætning og negativ fortjeneste, bliver mange forretninger ved at handle med de giftfrit dyrkede grøntsager. De venter på, at forbrugerne skal tage konsekvensen af deres positive holdning og begynde at købe produkterne.

Gårdejer Niels Erik Eriksen på Sjællands Odde, er ikke blot økologisk landmand. Han er biodynamiker.

Det biodynamiske betyder blandt andet, at han lader stjernerne afgøre, hvornår det er tid til at så og høste. Det er også den biodynamiske filosofi, der hvert år får Niels Erik Eriksen til at sprøjte sine marker med en fortyndet opløsning af knust bjergkrystal.

Næste side