HVOR
MEGET VIL FORBRUGERNE BETALE? |
Da Brugsen
alligevel så småt begyndte at efterspørge flere økologiske produkter,
begyndte vi også for alvor at forholde os til det. Det var dog fortsat
uhyre svært at forudse, om det var noget, der skulle investeres i, eller
om det var et modefænomen, der var ovre om kort tid.
Lige fra
den beskedne start var det samtidig et nærmest ustyrligt markedsområde.
Forbrugerne
ville ifølge meningsmålinger gerne støtte den økologiske tanke om at
dyrke jorden mere miljørigtigt. Men der var i praksis tydelige grænser
for, hvor meget de ville betale for det. Første udfordring var derfor at
finde det rette prisniveau.
Første
spørgsmål var i den proces, hvor høj en merpris landmanden skulle
have, fordi det nu engang er omkostningskrævende at dyrke jorden uden
sprøjtemidler og kunstgødning og at behandle køerne anderledes end
normalt. Hvor meget skulle en økologisk andelshaver derfor have i tillæg
for sin økologiske mælk for at være nogenlunde økonomisk ligestillet
med sin traditionelt producerende kollega? Det var et uhyre vigtigt
spørgsmål, da man i et andelsselskab ikke gennem længere tid kan leve
med, at den ene mælkeproducent skal "betale" til den anden.
Selv de
mest idealistiske økologiske mælkeproducenter holdt sig imidlertid ikke
tilbage, når de skulle forklare os, hvor meget de nødvendigvis skulle
have for mælken. I lang tid holdt de således fast på, at de skulle have
en merpris på 40 pct., for at det kunne løbe rundt. Det viste sig senere
at kunne gøres langt billigere.
Næste
spørgsmål var, hvor meget den økologisk bevidste forbruger i givet
fald var villig til at betale ekstra for økologien. Hvis man spurgte
forbrugerne, om de ville købe økologisk, hvis prisen var 40 pct. højere
end traditionel mælk, sagde en stor del ja. Men når varerne stod på
hylden, var interessen kølnet en del.
Problemet
med at prissætte den økologiske mælk kan måske lyde banalt.
Udfordringen er imidlertid, at mejeriet nødvendigvis skal indgå en
ganske lang kontrakt med mælkeproducenten for med rimelighed at kunne
forlange, at han skulle bruge halvandet år på at omstille produktionen.
Principielt skal både han og selskabet altså kunne forudse markedet
adskillige år frem i tiden, og vel at mærke med starttidspunkt halvandet
år frem i tiden. Lykkes det ikke, og opgiver andelshaveren sin
økologiske produktion, skulle han oven i købet betale
omstillingstilskuddet tilbage til staten.
Det har da
også i alle årene været kendetegnende for den økologiske produktion,
at det har været nærmest umuligt at få udbud og efterspørgsel til at
gå op. I langt de fleste perioder har der været produceret for meget
økologisk mælk på gårdene i forhold til den mængde, der kunne
afsættes. Kun en enkelt gang har der for alvor været for lidt. Men de
halvandet år, hvor det var tilfældet, kom i vid udstrækning til at svie
til selskabet i mange år frem i tiden.
Spørgsmålet
om, hvor meget prisen betød for forbrugerens lyst til at købe produktet,
blev snart besvaret.
Godt
hjulpet af økonomiske tilbud fra MD, tog SuperBrugsen nemlig konsekvensen
og satte i eftersommeren 1993 prisen på økologisk mælk ned. Vi havde
økologisk mælk nok. Vi kunne derfor lige så godt forsøge at skubbe
til udviklingen, så vi på sigt havde en mulighed for at afsætte mere
af den mælk, MD årligt betalte overpris for hos de økologiske
andelshavere.
Det var
samtidig en af de få gange, en detailhandelskæde tog et økonomisk
medansvar for den økologiske udvikling.
For at få
den nye nedsatte forbrugerpris til at harmonere bedre med landmandens
økotillæg, så MD Foods sig samtidig nødsaget til at begynde at opsige
de indgåede økologiske kontrakter med henblik på genforhandling af
prisen.
1. oktober
1993 fik alle de godt 90 økologiske mælkeproducenter derfor besked om,
at deres kontrakter ikke ville blive forlænget ved udløb.
Opsigelsesfristerne var, afhængig af indgåelsestidspunktet, på mellem
et og fire år, og årsagen til opsigelserne blev officielt angivet at
være, at MD Foods ikke længere passivt kunne se på, at de øvrige
andelshavere hvert år afleverede 17 mio. kr. i hænderne på de
økologiske mælkeproducenter.
PRISSÆNKNINGEN
I DETAILHANDELEN VIRKEDE |
Salget
steg i løbet af de kommende måneder med omkring 30-40 pct., hvilket var
mere end forventet og nok til at give
produktionsproblemer
på Sjælland, der snart måtte til at hente noget af den overskydende
økologiske mælk fra Jylland. Men fortsat var det ikke nok til at give
Hjemmemarkedsdivisionen sved på panden. Den kunne således konstatere, at
MD i det foregående år havde haft kontrakt på at få leveret 30 mio. kg
økologisk mælk fra andelshaverne, men kun havde kunnet sælge de 10 som
økologisk.
Udspillet
til genforhandling af kontrakterne blev bestemt ikke modtaget med glæde,
og et besværligt forhandlingsforløb, der strakte sig stort set gennem
hele 1994, begyndte.
Fremgangen
for det økologiske salg i SuperBrugsen fortsatte imidlertid. I februar
oplevede man således endnu en salgsmæssig rekorduge.
Det var
tal, der tiltrak opmærksomhed. Økologisk mælk begyndte at blive
interessant også for andre butikker, og flere konkurrerende kæder
begyndte så småt at følge efter.
Økologi
var på flere måder ved at komme på mode. En undersøgelse, der
angiveligt skulle vise, at mænd, der spiste økologisk, havde bedre
sædkvalitet, kunne således straks afspejles i salgstallene.
Næste
side
|