ØkoWeb DK
MÅNEDSMAGASINET
AUGUST-NYHEDER
9. august 1996

Salget af øko-mælk er steget 50 procent

Mejerier venter yderligere fremgang i løbet af august, når danskerne er vendt hjem fra ferie

Af Gustav Bech Jensen

Danskerne drikker mindre mælk om sommeren. Alligevel er salget af økologisk mælk steget 50 procent, siden MD Foods og Kløver Mælk i begyndelsen af juni introducerede den nye Harmonie-serie.
- Forløbig går det fuldstændig som ventet. Men nu er de fleste kommet tilbage fra sommerferie, og så vil vi igen se, at salgskurven stiger, forudser informationschef Peter Kjelstrup, MD Foods.
Hvor stor stigningen bliver, vil han dog ikke gætte på.
Salgsfremgangen er jævnt fordelt over hele landet. Det er dog stadig i de store byer som København og Århus, at øko-mælken sælger bedst.

Chokolademælk og yoghurt sælger godt
Mange har også fået smag for den økologiske chokolademælk. Salget er tredoblet, efter at den er kommet i nyt design og emballage.
Det går også godt med de syrnede produkter som yoghurt, tykmælk og creme fraiche, hvor salget er ca fordoblet. Bedst går det for den nye yoghurt med jordbær.
Mejerierne har på to måneder tredoblet indvejeningen af økologisk mælk og er nu også begyndt at fremstille ost, som ventes i butikkerne i slutningen af august.
Kun hvis det lykkes at dække danskernes efterspørgsel, vil MD Foods og Kløver Mælk overveje at gå på eksportmarkedet med de økologiske produkter, oplyser Peter Kjelstrup.
Mejeriernes reklamekampagne for økologisk mælk fortsætter efter en kortere pause her i august.