ØkoWeb DK
MÅNEDSMAGASINET
Øvrige nyheder
11. oktober 1996
Favør indleder priskrig på øko-mælk Kommuner får mælk fra Nørup
Prisfald på en krone literen skal fordoble markedsandelen. FDB tvunget med ned

Af Gustav Bech Jensen

Favør-købmændene vil tilkæmpe sig en større andel af det økologiske marked og har nedsat prisen på økologisk mælk med en krone pr. liter i samtlige butikker. Prisfaldet har tvunget andre kæder med ned, og forbrugerne kan nu glæde sig over rekord-lave priser på øko-mælk.
- Vi mener ikke, at vi har den andel, vi skal have af det økologiske mælkemarked. Derfor har vi sænket prisen, siger formanden for Favør-kæden, Ejvind Petersen, Rønne.
Ifølge formanden har de 80 Favør-butikker i dag ca. otte procent af markedet for økologisk mælk, men han håber med den nye aggressive prispolitik at kunne forøge denne andel til 10-15 procent.

Mælk nok til at satse
- Indtil for nylig har der været mangel på økologisk mælk, og det skabte især problemer for os, fordi FDB fik en forholdsvis stor andel af de begrænsede mængder, der var til at få. Nu er der rigeligt, og vi får det, vi bestiller. Derfor er vi parat til at satse langt stærkere, siger han.
Letmælken er sat ned til 5,95 kroner literen, sødmælk koster 6,95, og skummetmælk kan fås for 5,75 i Favør.
Butikskæden vil holde disse faste lave priser indtil videre, og kunderne kan måske også se frem til prisfald på andre produkter.
- Økologi er den rigtige vej at gå, og jeg vil da ikke udelukke, at vi også vil se på andre varer i vores økologiske sortiment. Men vi skal være sikre på at kunne få nok. Der er ikke meget ved at markedsføre en vare og så kun have nok til ugens tre første dage, siger Ejvind Petersen.

FDB undrer sig
Favørs udspil har tvunget FDB med ned i pris, men kun i de lokalområder, hvor en Favør-butik og en brugs konkurrerer direkte om de samme kunder. I de øvrige FDB-butikker er øko-mælken stadig en krone dyrere.
- Det ligner ikke købmændene at sælge varerne med tab, og på lang sigt vil de ikke have råd til at sælge mælk til den pris, vurderer FDBs underdirektør, Torben Laursen, som under sig over Favørs adfærd.
- På den anden side skal vi vænne os til, at økologisk mælk i stigende grad vil blive brugt som slagtilbud i den interne konkurrence i detailhandelen. Og at Favør har brug for at markere sig stærkt, er der ikke noget at sige til. De har sovet i timen. Først for nylig er det gået op for dem, at økologiske varer ikke er noget modelune, men noget de er nødt til at forholde sig til.

Større øko-salg
Torben Laursen tvivler ikke på, at Favør vil kunne øge salget af økologisk mælk, men forudser, det vil ske på bekostning af konventionel mælk.
- Flere af deres egne kunder vil som følge af den minimale prisforskel fravælge den konventionelle mælk og i stedet købe øko-mælk. Men de vil ikke kapre nye kunder fra os.
FDB og Irma har siden juni, da mejerierne tredoblede indvejningen af økologisk mælk, øget salget af øko-mælk med i gennemsnit ni procent i forhold til årets første 21 uger. Dermed er salget nu oppe på 444.000 liter økologisk mælk om ugen, hvilket svarer til ca. 15 procent af FDBs samlede mælkesalg, oplyser Torben Laursen.

Tilbage til overskrifterne



Kommuner får mælk fra Nørup
Økomælk A/S leverer til børnehaver i Fredericia og Århus. Odense og Kolding er også interesseret

Af Gustav Bech Jensen

En lang række kommunale institutioner i to jyske kommuner er blandt aftagerne af de økologiske mælkeprodukter fra mejeriet Økomælk A/S i Nørup, og snart kommer måske endnu to kommuner til.
Mejeriet har via Trelde Mølle gennem længere tid været leverandør til kantiner og børnehaver i Fredericia og er fra 1. oktober også begyndt at sende mælk til flere Århus-institutioner.
- Senest har også Odense og Kolding henvendt sig, men der er ikke indgået nogen aftale endnu, oplyser mejerichef Jens Beierholm Poulsen.
Økomælk A/S har siden starten 1. august sidste år udvidet både produktion og leverandørkreds og indvejer nu dagligt 25.000 kilo mælk fra 18 økologiske bedrifter.

35 procent i merpris
Mejeriet blev etableret af udbrydere fra MD Foods, som efter at have forladt selskabet nu kan glæde sig over en merpris på 35 procent pr. kilo mælk.

Tidligere betalte MD Foods og Kløver Mælk 40 procent i merpris, men alle de nye, der er kommet til i år, må nøjes med 20 procent. Dansk Supermarked aftager som den største enkeltkunde ca. 90 procent af mælken, og især skummetmælk er populær blandt kunderne i Føtex- og Bilka-butikkerne. De vælger ligeså ofte skummetmælk som sødmælk. Økomælk A/S har udviklet et fuldt økologisk sortiment, som foruden konsummælk også omfatter ost, smør, piskefløde, forskellige surmælksprodukter samt creme fraiche.

Tilbage til overskrifterne