Dansk økologi profilerer sig med stigende intensitet på de store
udstillinger og messer i Tyskland. I februar i år var Danmark Årets land
på verdens største økologiske messe, og nu i oktober er Danmark stærkt
repræsenteret på Verdens største fødevaremesse ANUGA i Köln.
Thomas fra Kokken og Køkkenhaven fortæller fødevareministeren
om idéen bag virksomhedens supper |
Syv danske virksomheder
er med i et fælles fremstød placeret i et særligt øko-område på den
gigantiske fødevaremesse, som rummer over 6.000 udstillere fra 97 lande.
Det danske fremstød er
arrangeret af virksomhedsgruppen Bio Aus Dänemark, som har indrettet en
elegant designet stand, som endda har været heldig med en central
placering på det 10.500 kvadratmeter store økologiske område. I alt
udstiller 275 økologiske virksomheder i Anugas øko-område.
Lars Frederiksen fra Mølle Skovly / Woodshade præsenterer sin
chokolade på for kunderne på Anuga. |
Fra Danmark deltager
chokololadeproducenten Mølle Skovly, Kokken og Køkkenhaven (Supper),
Tebstrup Gedeosteri, Naturmælk, Coesam Scandinavia (hybenpulver), samt
isproducenterne Skee Is og Biosynergy.
Fødevareminister Eva Kjer Hansen får her en præsentation af
Naturmælks produkter fra Íldiko Antal (tv) Nelly Riggelsen (i
midten) |
Anuga tiltrækker
besøgende fra hele verden. I år ventes omkring 165.000 professionelle
besøgende i løbet af de fire dage, messen varer. Blandt gæsterne i år er
den danske fødevareminister Eva Kjer Hansen, som også vil besøge de danske
økologiske område.
Standen på Anuga er er
sat i stand af Malene Aaris, fra Bio Aus Dänemark, som tidligere også har
arrangeret danske fremstød på Biofach. Hun siger, at tanken et fremstød
længe har ligget som en mulighed, men at det først er nu, hun skønner, at
Anuga begynder at blive rigtig interessant for danske virksomheder.
Baggrunden er blandt andet, at der nu er et velfungerende økologisk
område, som kan tiltrække sig tilstrækkelig opmærksomhed blandt Anugas
mange besøgende.
I alt er der 43 danske
udstillere på Anuga i år. Flere større danske virksomheder har dog i år
valgt at blive væk fra Anuga, heriblandt Danish Crown og Arla Foods. For
store virksomheder er det ofte en udgift på adskillige millioner kroner,
hvis de skal være selvstændigt repræsenteret på store messer som Anuga.
Det økologiske område
på Anuga fylder en halv etage i Hal 5 på Anugu.
Frugtformidlingen forbereder smagsprøver på dette års danske
Anugu-stand |
Anuga-gæster studerer Naturmælks stand på Anuga |
|