Mælkevejen
- Fra landsbymejerier til global koncern
Jens Bigums erindringer fortalt til Peter Kjelstrup

 
 
ØkoWeb Danmark
 
Andre bøger
 
Læs om økologi i

Uddrag af Mælkevejen

 
Læs mere om:
Økologiens historie
Mælkevejen af Jens Bigum
Køb bogen Mælkevejen hos boghandleren eller direkte hos:
Forlaget Hovedland




Mælkevejen af Jens Bigum

Bogen om Jens Bigums liv er erhvervshistorie og landbrugshistorie, men den bidrager også til historien om, hvordan den økologiske sektor har udviklet sig.

Som direktør for Arla Foods (tidligere MD Foods / Mejeriselskabet Danmark) var han hovedaktør på det danske mælkemarked og med til at træffe de beslutninger som førte til lanceringen af økologisk mælk i Danmark.

I bogen ofres mange sider på økologi og væksten i salget af økologisk mælk. Jens Bigum lægger ikke skjul på, at økologisk mælk har været en af de mest udfordrende produkter. Som han køligt bemærker i slutningen af bogens økologiske afsnit: "Måske er det ikke så underligt, at jeg aldrig har følt, at direktionen i MD Foods har været i stand til at styre udviklingen på dette produktområde"

Mælkevejen er både et personligt og erhvervsmæssigt dokument. I bogen fortæller Jens Bigum om livet som dreng på landet til toppen i en af landets Danmarks erhvervsvirksomheder. Han giver indblik i, hvilke overvejelser generalstaben i mælkekrigen havde, og hvordan man på direktionsgangene i Viby modtog omverdenens kritiske syn på den kontroversielle og stærkt voksende virksomhed.

Jens Bigum har haft daglig omgang med erhversprofiler og magtfulde politikere, og han undlader ikke at sige sin mening om dem. Her fremstår blandt andet Ritt Bjerregaard som en af Jens Bigums yndlingsaversioner. Han fortæller også indgående om samarbejdet og kampen med økologerne og om, hvordan Arla Foods endte med at blive verdens største økologiske mejeriselskab.

Offentligheden får gennem denne bog for første gang indblik i de finansielle aftaler, som på et tidspunkt truede med at tvinge MD Foods i knæ i en åben krig med bl.a. Bikuben.

Bogen er resultat af interviews med Jens Bigum og er skrevet af direktørens informationschef gennem mange år Peter Kjelstrup. Forfatteren var således selv med til at kommunikere Jens Bigums beslutninger ud i offentligheden og var også dengang i mange sammenhæng Jens Bigums stemme i offentligheden.

Læs uddrag af bogens beskrivelse af udviklingen på det økologiske mælke-område.

Mælkevejen - fra landsbymejerier til global koncern
Jens Bigums erindringer fortalt til Peter Kjelstrup
Forlaget Hovedland
ISBN 978-87-7739-964-0
Indbundet. 586 sider. 398 kr.

Mælkevejen kan købes eller bestilles hos alle boghandlere men kan også købes via forlaget Hovedlands netbutik.