
Mariann Fischer Boel flankeret af embedsmænd under pressemøde i
Shanghai |
3.
juni 2009
EU's landbrugskommissær Mariann Fischer Boel vil søge at finde en
forståelse med den kinesiske regering om gensidig anerkendelse af
hinandens økologiske regler og kontrol.

EU-kampagnen i Kina har særlig fokus på de regionale produkter, men
økomærket er også med (nederst till højre) |
Det bekræftede Mariann
Fischer Boel i forbindelse med åbningen af fødevaremessen
SIAL i
Shanghai. Efter at have åbnet messen i Shanghai tog hun videre til
Beijing, hvor hun blandt andet ville drøfte problemerne med gensidig
anerkendelse af mærkning med den kinesiske landbrugsminister.
EU-kommissæren var taget
til Shanghai i forbindelse med en EU-kampagne for europæiske fødevarer i
Kina. Kampagnen har særlig fokus på de regionalt mærkede fødevarer som
Feta-ost, Gorganzola og franske rødvine, men kampagnen omfattede dog
også EU's økologimærke, som var repræsenteret på en stor EU-stand på
fødevaremessen SIAL i Shanghai New International Expo Centre.

Under SIAL i Shanghai benyttede Mariann Fischer Boel også
lejligheden til at lege kok for verdenspressen - med rigelig omtale
af de regionale europæiske produkter, hun benyttede. |
Under sit ophold i
Shanghai åbnede Mariann Fischer Boel også en tilbudsuge i
cash-and-carry-supermarkedet METRO i Shanghai. Her blev der lagt særlig
vægt på de økologiske varer.
Selv om der er en
løbende handel med økologiske produkter imellem EU og Kina, så er er
problemer med den gensidige anerkendelse af regler og kontrol. EU
anerkender ikke den kinesiske kontrol, og kinesiske produkter skal
derfor være kontrolleret af EU-godkendte kontrolorganer, hvis de skal
markedsføres som økologiske i EU. Tilsvarende anerkender Kina heller
ikke EU's kontrol og regler.

Danske produkter var en mangelvare på EU's SIAL-stand for regionale
produkter. Et par stykker blev der dog plads til. Et af dem var
Ostehaps fra Arla Foods - godt gemt væk mellem franske og italienske
deilikatesser. |
I praksis sælges dog
mange europæsiek økologiske produkter i Kina, og de kinesiske
myndigheder har valgt at acceptere markedsføringen, hvis blot produktet
i ikke markedsføres som "økologisk" med kinesiske tegn.
Derfor markedsføres udenlandske økologiske produkter typisk i Kina som
"Organic" og mærket med EU-mærket eller det amerikanske
USDA-mærke.
Tilsvarende praksis
forekommer uden tvivl i Europa, hvor fødevarekontrollen næppe griber ind
overfor kinesiske økologiske produkter, hvis de kun er markedsført som
kinesiske - på kinesisk.
Kina sælger markant
flere fødevarer til I perioden fra 2005 til 2008 gennemførte EU en
kampagne for europæiske økologiske produkter i Kina. EU-kampagnerne i
Kina gennemføres blandt andet på baggrund af, at Kina har stort
handelsoverskud overfor EU - også på fødevarer. Kina sælger således
fødevarer for 3,5 milliard Euro til EU, mens EU's fødevare-salg til Kina
kun er på på 1,7 milliard Euro.
|