Spanien bruger 3 mia. kr.
på økologi
 


 
Andalusien:
Olivenoliens hjemland
Økologisk - naturligvis

 
Økologisk kaviar

Læs også om:
Ægte økologisk kaviar

Verdens mest eksklusive økologiske podukt
  
Læs også:

Andelusien investerer 3 mia. kr.
i mere økologi
 
Pernille Dynesen i Marbella

Læs også om:

Dansk Økologisk Supermarkeds-kæde i Spanien
 
BioCordoba - Økologisk Messe

 
Økologisk Messe
i Andalusien

Hvert år i september
 



 





BIOCórdoba - økologisk messe i Spanien
Andalusien gør en indsats styrke sin markedsandel på det økologiske marked. Blandt andet udvides den økologiske messe BIOCórdoba år for år

Andalusien er kommet bagud i kampen om de økologiske kunder. Derfor investerer den sydspanske region nu tre milliarder kroner i at øge den økologiske produktion. COOP's indkøber venter et øko-boom i Sydspanien

Dagligt kører stribevis af lastvognsstog fra Sydspanien til Nord- og Centraleuropa med frugt og grønt. Andalusien er Europas førende out-of-season leverandør, men den voldsomme konventionelle produktion har også givet Sydspanien ridser i imaget på grund af den intensive brug af pesticider. Samtidig har konkurrenterne i blandt andet Italien været hurtigere end spanierne til at se mulighederne i det voksende økologiske marked.

Manuel González de Molina
Manuel González de Molina frygter, at Andalusien mister markedsandele på frugt og grønt, hvis regionen ikke er med i udviklingen på det økologiske område.

Det økologiske areal i Andalusien er ganske vist femdoblet indenfor de sidste fem år. Det blev i 2006 opgjort til 557.000 hektar - næsten fire gange så stort som det samlede danske øko-areal. Alligevel mener Andalusiens regionalregering - Junta de Andalucia - at det går for langsomt. Specielt indenfor frugt og grønt vil regionen gerne sikre sig en markedsandel på det økologiske område, som matcher den markedsandel på 20 - 25 procent, som Andalusien har på konventionel out-of-season frugt og grønt i Europa.

Pernille Krøyer Dynesen
Eksportformidler Pernille Krøyer Dynesen driver selv et økologisk supermarked i den sydspanske by Marbella og mærker tydeligt den øgede efterspørgsel både på eksportmarkederne og i Spanien.

Med en ny aktionsplan og 400 millioner euro (3 mia. kr.) i tilskud er det målet at øge produktionen markant frem til år 2013. Særligt skal produktionen af frugt og grønt sættes i vejret. Andalusien dyrker i dag knap 6.000 hektar med økologisk frugt og grønt, men målet er, at især nye frugt-plantager skal bidrage til at bringe arealet op på cirka 30.000 hektar.

Lederen af regionalregeringens økologi-kontor Manuel González de Molina siger, at der især er to grunde til, at der nu satses så stærkt på økologi.

- Dels må vi indse, at vi ikke kan blive ved med at ødelægge natur-ressourcerne på den måde, vi har gjort hidtil, dels risikerer vi at miste markedsandele, hvis vi ikke er med i udviklingen, når det økologiske marked vokser, siger Manuel González de Molina til Børsen.

Kan sælge det
meste i Spanien

Det spanske hjemmemarked er også begyndt at røre på sig. Tidligere har interessen for økologi været lille blandt de spanske forbrugere, men flere og flere produkter dukker op i supermarkederne. Spanien er et stort europæisk fødevaremarked, så selv om den økologiske markedsandel stadig er under én procent, kan væksten i efterspørgslen på hjemmemarkedet nu tydeligt mærkes.

- Faktisk er efterspørgslen steget så meget, at vi sandsynligvis ville kunne sælge det meste af produktionen på hjemmemarkedet, så også af den grund skal vi øge produktionen, siger Manuel González de Molina.

- Alt kan sælges nu, siger Pernille Krøyer Dynesen. Hun bor fast i Andalusien og arbejder som eksport-formidler for en række spanske producenter af økologisk frugt og grønt. Hun bekræfter, at det til tider kan være vanskeligt at skaffe tilstrækkeligt med varer til de danske virksomheder, som ønsker at importere.

Væsentlige dele af produktionen er solgt til de nord- og centraleuropæiske supermarkeder allerede inden grønsagerne er sået, og det gør det vanskeligt for nye importører at sikre sig stabile leverancer.

COOP har ikke problemer med
at skaffe spanske økologiske varer

Den største danske indkøber - COOP - er en af de få, som ikke mærker store problemer med at skaffe varer, netop fordi COOP over lang tid har opbygget tæt kontakt til en række faste leverandører.

- Vi har fordelen af at have arbejdet i Spanien i rigtig mange år, og vi sætter løbende nye produktioner i gang. For os var problemerne større tidligere, blandt andet fordi producenterne var dårligt organiseret, siger office manager Anders Lind fra COOP Foods' indkøbskontor i Valencia.

Han er dog ikke tvivl om, at udviklingen nu tager yderligere fart.

- Der kommer til at ske rigtig meget. Jeg venter et øko-boom hernede i løbet af de næste tre år, siger han.

Anders Lind mener også, at forudsætningerne for en øget økologisk produktion er blevet markant forbedret. Mange spanske producenter er påvirket af skandalerne omkring pesticider, og flere lægger om til Integreret Produktion og får dermed et meget lavere kemi-forbrug. Derfra er overgangen til en egentlig økologisk produktion kortere.

Artiklen blev bragt i dagbladet Børsen d. 11. oktober 2007. Publiceret på på ØkoWeb Danmark d. 19. oktober 2007