Med temaet
Organic + Fair
sætter Verdens største øko-messe fokus på økologiske fairtrade-produkter i 2010
Læs mere


Økologi til en fair pris
27. februar 2006


Fodbolddommmer Kim Milton
Den nu pensionerede internationale fodbolddommer Kim Milton er blandt de fire Fair Trade Fighters som reklamerer for fair trade ugen. Det samme billede ville næppe være benyttet, hvis det var det kommende Fodbold VM, han skulle markedsføre.
Foto: Per Morten Abrahamsen
 

Denne uge - uge 9 - er af Max Havelaar organisationen udnævnt til Fair Trade uge. I år gøres en ekstra kraftig indsats for at få den politiske forbruger frem i os alle.

Til formålet har Max Havelaar har fundet tre "kendisser", der som Fair Trade Fighters skal få den politiske forbruger frem i os alle. De fire Fair Trade Fighters er tv-kokken Nikolaj Kirk, forfatteren Hanne Vibeke Holst, skuespilleren Per Pallesen og den tidligere fodbold VM dommer Kim Milton.

Udover at sikre hæderlige priser og arbejdsvilkår for bønder og arbejdere i fattige egne af verden gør Max Havelaar også et arbejde for fremme miljøvenlig produktion.

Organisationen insisterer ikke på, at produkterne er økologisk fremstillet, idet det ofte stiller urealistiske krav til producenterne, men mange fair trade produkter er økologiske, og der stilles særlige miljøkrav til produktionen. Blanddt andet kræves et lavt pesticidforbrug og forebyggelse af erosion. Ofte betyder kravene, at produktionen efterhånden lægges om til økologisk drift. Det gælder bl.a. de Max Havelaar bananer, som sælges i Danmark. De var i begyndelsen i ikke-økologiske men er med tiden blevet økologiske.

Fairtrade logoBlandt nyere økologiske fair-trade produkter på markedet er økologisk vin fra Sydafrika. Det er blandt andet dem, som vinkenderen Per Pallesen er sat til at fremme. Flere forhandlere af økologisk vin har fair-trade vinen på deres hylder. Et andet nyt produkt er Toms Guldbarre i Fair Trade version. På på Toms har man endnu ikke overgivet sig til økologien :-(

I mange år har fair-trade produkter været markedsført i Danmark under mærket mærket Max Havelaar, men også her mærker man globaliseringen og kravet om fælles mærker. Derfor skal produkterne i stigende grad kendes på det internationale fairtrade mærke i et mere moderne design.

Læs evt. mere om kampagnen på Max Havelaars hjemmeside.