ØkoWeb Nyt
 
Økologiens Historie
 
Supermarkedernes tidlige erfaring med økologi:
Side 1
Side 2
Side 3
 
Andre artikler

 

Find økologisk juleand, juletræ og  julegaver på:
Jul i Økoland



Økologiens Historie:
Supermarkedernes tidlige erfaringer med økologi


Supermarkederne taber penge
på de økologiske varer (2)

Skrevet december 1988 af Michael Borgen

Forrige side

God åndelig økonomi
- Økologer bygger på det materielle ligesom alle andre landmænd. Vi biodynamikere mener, at det åndelige er lige så vigtigt som det materielle, siger Niels Erik Eriksen.

For ham er de biodynamiske idéer forudsætningen for, at han overhovedet vil være landmand. Men det er ikke kun det åndelige, der adskiller Niels Erik Eriksens gård fra de fleste andre landbrug i Danmark. En anden forskel er, at det går økonomisk godt.

Gården har 230 tønder land, og de 50 er udlagt med grøntsager. Næsten dagligt kører en stor lastvogn fra Dansk Supermarked ind i gårdspladsen hos Niels Erik Eriksen og henter biodynamiske kartofler til Føtex og Bilka.

Føtex og Bilka har handlet med biodynamiske grøntsager siden 1986. Det vakte en del opsigt, da den A.P. Møller ejede supermarkedskæde insisterede på kun at ville sælge biodynamiske varer og ikke de økologiske, der også er dyrket uden sprøjtemidler og kunstgødning.

Dermed indførte Dansk Supermarked den stik modsatte politik af konkurrenten, FDB, der afviser at markedsføre de biodynamiske grøntsager, fordi produktionen delvist bygger på noget religiøst.

Føtex og stjernerne
Da Dansk Supermarked begyndte at sælge biodynamiske grøntsager var det blandt andet for ikke at stå i skyggen af konkurrenten, FDB.

- Når vore "kære kollegaer" har de varer, så er vi nødt til også at have dem. Men vi ville i alle tilfælde have taget varerne ind på et tidspunkt, siger indkøbschef John Filthuth, Dansk Supermarked.

Indkøbschefen understreger, at det var det forretningsmæssige og ikke en pludselig interesse for det åndelige, der fik Føtex og Bilka til at vælge netop de biodynamiske grøntsager.

- Folk forbinder ofte det biodynamiske med guldhorn, pyramider og stjernetegn. Men det fordyber vi os ikke så meget i, siger John Filthuth,

- Vi valgte de biodynamiske grøntsager fordi avlerne stiller højere krav til hinanden end økologerne. Og kontrollen er vigtig. Når vi ofrer store firfarvede reklamer for en vare, vil vi ikke risikere, at nogen kan beskylde os for noget som helst.

Dansk Supermarked og Brugsen markedsfører produkterne på vidt forskellig vis. Brugsen har siden begyndelsen i 1980 konsekvent solgt økologiske grøntsager som en helt ensartet mærketype, der lever op til nogle faste avlsregler.

I Dansk Supermarked er det "slotsprincippet", der bærer salget frem. Her bliver enhver pose gulerødder eller kartofler mærket med avlerens navn og bopæl.

Næste side